Educar les emocions a casa

L’atenció al desenvolupament emocional dels infants és cada vegada més present i rellevant en l’àmbit escolar. No obstant això, la gestió de les emocions no és un tema que només es pugui abordar des de les aules. Laura Coll, mestra d’educació infantil i autora de contes infantils, exposa al seu blog com educar les emocions en l’àmbit familiar. Per als més interessats en el tema, compartim amb vosaltres algunes de les seves reflexions:

comprension-lectora

“La intel·ligència emocional es transmet de pares a fills. Diversos estudis han comprovat que els infants són capaços de captar els estats d’ànims dels adults des de ben petits. La família és el bressol on els infants aprenen a relacionar-se amb ells mateixos i amb els altres, i adquireixen les primeres pautes i models d’actuació per a la vida, aprenem a afrontar esdeveniments, a comportar-se davant diferents situacions, etc.

Les mares i els pares podem ser un bon referent per ajudar a desenvolupar les competències emocionals dels  nostres fills. Cal, però, començar primer per un mateix. Els pares i les mares som els primers que hem de desenvolupar la nostra intel·ligència emocional. Per tant, el primer pas és prendre consciència de les nostres emocions.

Una bona manera de començar a treballar la nostra consciència emocional pot ser responent a preguntes com ara:

  • Com em sento?
  • Per què em sento així?
  • M’agrada sentir-me així?
  • Què puc fer per canviar i sentir-me millor?
  • Quins efectes té la nostra vivència emocional amb els nostres fills?

Desgraciadament, les respostes més freqüents a la primera pregunta són l’estrès, l’ansietat, la tristesa, la depressió, la ràbia, etc. Estan més presents en les nostres vides del que ens agradaria.

Un cop som capaços d’identificar les nostres emocions, el pas següent és ajudar els nostres fills a detectar com se senten. Com més aviat comencem a utilitzar aquests termes millor. Cal ensenyar els nostres fills a connectar amb si mateixos perquè puguin comprendre, identificar i verbalitzar com se senten. És important que dediqueu un moment al dia a preguntar-los com se senten. Qualsevol situació de la vida quotidiana és bona per practicar i desenvolupar la consciència emocional, tant si estan contents, alegres, etc., com si estan tristos, enfadats, enrabiats, sorpresos, com si tenen por, gelosia, etc. Així, ajudem els nostres fills a posar nom a les emocions, a identificar-les, a familiaritzar-s’hi i a ampliar un vocabulari emocional ric.

Cal destacar que totes les emocions, tant les positives (alegria, sorpresa, felicitat, etc.) com les negatives (tristesa, enuig, ràbia, pena, etc.), formen part de nosaltres i, com a tals, són legítimes, no hem de reprimir-les sinó acceptar-les. Però, tot i que són legítimes, cal aprendre a gestionar-les, ja que de vegades el seu comportament automàtic no és l’adequat.

Per exemple, molts nens han sentit  que l’ enveja és dolenta, però la veritat és que és natural i l’han de treure, també els adults en sentim, la diferència és que som capaços o no de regular-la, gestionar-la o manejar-la. Igualment estar enfadat és del tot normal, però no per això cal pegar a un amic pel fet de sentir aquesta emoció (impulsivitat). Estar enfadat és legítim, el que no està bé és pegar algú com a conseqüència d’aquest enuig.

L’expressió emocional és fonamental per comprendre les emocions dels altres, saber com se senten i poder compartir les emocions. Aquesta capacitat és l’empatia. L’empatia és el pilar sobre el qual es basa i es desenvolupa la consciència emocional intrapersonal. Si som comprensius amb els nostres fills i sintonitzem emocionalment amb ells, els servirem de model i seran més sensibles a les emocions que ens envolten.

Descobrir, identificar, diferenciar i gestionar les emocions és una forma d’educar els nostres fills perquè sentin amb naturalitat, sense temor, perquè es descobreixin a si mateixos i perquè acabin convertint-se en adults autoconscients amb una bona base emocional per afrontar els reptes de la vida.”

 

Llegeix l’article complert al blog “Reconèixer i expressar les emocions, per Laura Coll”

 

Laura Coll ha publicat a Cruïlla els contes La festa de la tardor, Quin cap de setmana! i El misteri de les pessigolles, de la col·lecció Bàsics XS, una sèrie de relats pensats per al desenvolupament de l’educació emocional i els valors que acompanyen els infants dia a dia.

Etiquetes: , ,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *