Consells per llegir amb els petits

De pares lectors, fills lectors. És sabut que la implicació de la família és cabdal perquè el costum de llegir arreli en els nens i nenes. Tot i que l’escola desenvolupa una tasca molt important en el foment de la lectura, la complicitat de les famílies és indispensable perquè els infants no perdin la pràctica de llegir.

Fer que els infants a casa s’engresquin per la lectura és prou senzill. De manera resumida, n’hi ha prou amb companyia, dedicació i bons llibres.

parefill

Aquí teniu uns quants consells per recordar com n’és, de fàcil, contribuir a la formació lectora dels nens.

 

Compartir la lectura

Acompanyar els infants a l’hora de llegir és una de les accions més efectives per fomentar la lectura. A més, totes les parts hi surten guanyant:

Com a pares i mares, hi ha poques activitats compartides amb els fills que generin tanta proximitat i satisfacció com llegir junts.

Per als nens i nenes, tenir l’atenció d’un adult és inestimable. El pare o la mare els ajuda a practicar i millorar la mecànica lectora, a aprendre paraules noves i, en definitiva, a sentir-se més segurs llegint. Però sobretot fa que s’il·lusionin i estiguin més oberts a veure en la lectura una manera de satisfer la seva curiositat, aprendre i entretenir-se, i no pas una obligació.

En aquest sentit, donar importància a l’acció de llegir amb qualsevol recurs que hi afegeixi interès tindrà bons resultats: fer lectures dramatitzades, repartir-se torns de lectura en veu alta, inventar-se històries alternatives, comentar els dibuixos, jugar amb les paraules, disfressar-se…

Quan els nens i nenes són més grans i la lectura esdevé una activitat individual, una bona manera de mantenir aquest lligam comú és conversar sobre llibres: explicar-se els arguments i els sentiments que s’han tingut, intercanviar opinions sobre la història, les accions o les qualitats dels personatges, recordar altres lectures, decidir-ne de noves, etc. A més, és important que en aquesta tertúlia parlin els fills, però també que els pares expliquin les seves experiències lectores, així els infants donen valor a la lectura.

 

En el temps i l’espai busqueu tranquil·litat

Llegim amb diferents objectius: aprendre, informar-nos, prendre una decisió, o simplement, per plaer. És aconsellable dedicar una estona diària a llegir, sense presses ni pressions. Pot ser al matí, després de dinar o abans d’anar a dormir, només cal buscar el moment apropiat en el conjunt d’activitats del dia.

Pel que fa a l’espai, el consell és el mateix: cercar un ambient agradable, sense soroll i amb un nivell de llum adequat. Els nens i nenes han de triar i ensenyorir-se del seu racó, fer-se’l seu. Mentre sigui còmode, s’hi valen butaques, cadires de jardí o l’ombra d’un arbre. A casa, és important que tinguin un espai dedicat a la seva biblioteca i que en tinguin cura. Segurament tornaran a llegir un llibre que els ha agradat, el deixaran a un amic o al revés. Per això han de cuidar els llibres, mantenir-los en bon estat i endreçats.

 

Escollir bé

Cal triar un llibre adequat a l’edat i al nivell lector del destinatari. Si pretenem fer de la lectura una activitat plaent, els infants han de sentir-se satisfets. El llibre haurà de captar l’interès del lector però també tenir un nivell assequible ni massa complex ni massa fàcil perquè l’infant no desisteixi ni s’avorreixi. Alguns factors que indiquen el nivell d’un llibre són el tipus de lletra (de pal, lligada o d’impremta), la llargada del text, l’equilibri entre el text i les imatges, el tema, la complexitat de l’argument, etc.

Finalment, i tot i que és obvi, s’han de tenir en compte els gustos de l’infant. Segons el programa del Ministeri d’Educació Leer.es de foment de la lectura, als més petits els solen agradar els llibres amb elements interactius o mòbils, amb textos curts i il·lustracions grans, els poemes, les endevinalles, els jocs i cançons… i que tractin temes que puguin reconèixer en el seu entorn proper o que els aportin nous descobriments. Els nens entre 6 i 8 anys s’interessen per llibres amb protagonistes que també siguin nens i els sentin pròxims o bé amb personatges animals i que narrin aventures o històries de fantasia i d’humor, així com llibres de coneixements.

Però a cada lector el seu llibre, i a cada llibre el seu lector. El més encertat és deixar que l’interessat participi en la tria. A més, com més llegeixin els pares amb els fills, més en coneixeran els gustos i el nivell lector. Igualment, els ajudarà compartir els progressos i rebre les indicacions dels mestres.

2 Comentaris

  1. Quin libre compre per ensenyar a la meua neta a llegar des de el principi? Gràcies

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *