Llegir és un exercici molt beneficiós per al nostre cervell. La lectura ens ajuda a aprendre, ampliar vocabulari, exaltar la imaginació o reduir l’estrès. Els últims avanços en neurociència també revelen que llegir és una de les activitats més profitoses a nivell cognitiu que podem realitzar.

Com llegeix el cervell

El nostre cervell es divideix en dos hemisferis que treballen conjuntament, encara que per determinades funcions, un és més eficaç que l’altre. Així, mentre l’hemisferi dret, anomenat visual o holístic, s’encarrega de la percepció corporal i espacial i controla les imatges visuals; l’hemisferi esquerre, anomenat lògic o simbòlic, processa la informació seqüencialment i controla el llenguatge.

Quan aprenem a parlar, el nostre cervell treballa la relació entre la paraula escrita i el seu so en ser pronunciada. L’hemisferi dret és capaç de reconèixer paraules senceres, mentre que l’esquerre descodifica les parts de la paraula i el seu significat. Quan ens apropem a les paraules per primera vegada, al voltant dels 2-3 anys, l’hemisferi dret ocupa un paper rellevant. Més tard, entre els 5-7 anys, moment en què comencem a escriure, l’hemisferi esquerre és el que pren protagonisme.

En el procés de llegir i comprendre hi intervenen tres àrees del cervell: l’àrea de Broca en el lòbul frontal, l’àrea de Wernicke en el lòbul temporal i el Gir angular en el lòbul parietal.

La primera controla la nostra capacitat de parlar i s’activa sempre que llegim, ja sigui en silenci o en veu alta, transforma les paraules en un codi auditiu. Per aquest motiu, quan llegim tenim la sensació d’escoltar la nostra pròpia veu mentalment, excepte les persones sordes de naixement que generen imatges visuals i les persones cegues que activen un codi tàctil quan aprenen Braïlle. És a dir, el cervell humà és enormement flexible i capaç de crear diferents vies per a interpretar i assimilar l’escriptura.

Pel que fa a les altres dues àrees, la de Wernicke i el Gir angular, treballen perquè entenguem la successió de les lletres davant dels nostres ulls, desxifren el codi de l’escriptura, els fonemes i els tradueixen en sons. El Gir angular també guarda les paraules completes, lligades per un so o significat similar. En conclusió, quan aprenem a llegir —tant si som nens o adults— s’activa el sistema visual per a reconèixer la grafia i el sistema de parla per a reconèixer sons, i entre tots dos aconsegueixen establir relacions que ens permeten comprendre el que veiem i donar-li un significat.

No obstant, llegir implica molt més que reconèixer signes i atorgar-los un significat. Està demostrat que la lectura posa en marxa altres regions cerebrals, com si es despertessin tots els nostres sentits. Per exemple, si llegim termes com perfum o pastís de xocolata, les àrees responsables de l’olfacte i del gust s’activen gràcies a la nostra memòria sensorial. I no només la sensorial, sinó també l’emocional quan ens trobem amb un fragment de text que ens desperta alegria o tristesa.

En certa manera, d’una banda som conscients de no viure l’experiència en primera persona, però el nostre cervell respon sense diferenciar entre realitat i ficció. Fascinant! A més, també s’activen altres àrees cerebrals segons el gènere que llegim. Per exemple, la poesia posa en marxa regions relacionades amb la percepció i el reconeixement musical, cosa que no succeeix amb la prosa.

Els beneficis de la lectura

No importa el gènere, l’idioma o la longitud, qualsevol cosa que llegim amb regularitat repercuteix positivament en el nostre cervell.

  • Estimula el naixement de noves connexions neuronals i augmenta la reserva cognitiva.
  • Millora la nostra inferència i comprensió.
  • Fomenta el pensament lògic i abstracte.
  • Augmenta la connectivitat funcional del cervell (les interaccions entre les diverses zones que el formen).
  • Exercita la nostra memòria, l’amplia i la fa més flexible. També augmenta la intel·ligència emocional, que ajuda a fixar records.
  • Gaudir de la lectura implica repòs i concentració, per això és considerada un bon relaxant. Redueix els nivells de cortisol i, per tant, d’estrès.
  • Probablement, llegir sigui el major potenciador de la imaginació que existeix, i en conseqüència, de la creativitat.
  • Amplia el vocabulari i enriqueix l’expressió gramatical.
  • Desperta la motivació per marcar objectius i aconseguir èxits personals.
  • Provoca que ens posem en el lloc de l’altre, per percebre i analitzar diferents punts de vista: genera empatia.
  • Millora l’oratòria, ens ajuda a expressar continguts en públic amb eloqüència.
  • És imprescindible per a l’èxit professional. L’impacte de la lectura és major que el d’altres activitats, com l’esport.

Vols rebre els nostres continguts directament al teu correu? Subscriu-te a la nostra newsletter!

Esperem que gaudiu molt de les nostres lectures! Més informació a www.cruilla.cat i literaturasm.com!