La Fundación SM ha creat 12 projectes que tindran continuïtat al llarg del 2019. Un cada mes. Tots tenen l’objectiu de fer que molts nens i joves tinguin accés a una educació de qualitat: Escriure com a lectors, Dreamers, Integració Social de Joves Desvinculats de Grups Armats, Enfortiment dels Pobles Indígenes… Descobreix aquí tots els projectes.

  • Programa:  Escriure com a lectors.
  • Dirigit a: nens i joves.
  • Lloc: Argentina, Xile, Colòmbia, Espanya, Perú, Mèxic i República Dominicana.
  • Descripció: Creació de comunitats de lectura i escriptura formades per nens i joves per compartir una obra literària amb l’ajuda d’un autor, que col·labora amb ells en el procés creatiu.
  • Aliats: AELE (Asociación Española de Lectura y Escritura).

El programa Escriure com a Lectors va començar l’any 2009 i, des de llavors, ha arribat a més de 50.000 nens i joves de set països iberoamericans (Argentina, Xile, Colòmbia, Espanya, Perú, Mèxic i República Dominicana), de la mà de la Fundació SM en col·laboració amb l’Associació Espanyola de Lectura i Escriptura (AELE). El projecte consisteix a acompanyar mediadors de l’àmbit educatiu (docents, bibliotecaris, gestors culturals, etc.) en la creació de comunitats de lectura i escriptura en els seus àmbits. Aquestes comunitats estan formades per nens i joves que es reuneixen per crear i treballar al voltant històries literàries que han de desenvolupar individualment a través de l’escriptura o la il·lustració. Per fer-ho, compten amb la participació d’un autor reconegut, com és el cas de Gonzalo Moure, que ajuda en el procés creatiu de l’obra i estimula els participants. L’autor que hi col·labora s’encarrega d’iniciar el text en el qual treballaran i també s’involucra en la creació col·lectiva que, al seu torn, converteix els alumnes en autors. Junts fan, viuen i comparteixen literatura en diferents situacions.

En l’actualitat, existeixen dues versions del programa: Escriure com a Lectors (d’una obra literària) i Escriure com a lectors (de narratives il·lustrades). En la primera, es reescriu una història, mentre que, en la segona, s’anima a il·lustrar-la. Al final, tant l’autor original com els nous autors es reuneixen per posar en comú el resultat, un procés que resulta enriquidor en tots dos sentits.

L’objectiu de la Fundació SM amb aquest programa d’acompanyament de la lectura i l’escriptura és apropar la literatura al dia a dia de nens i joves com a eina essencial per a construir la identitat personal.

Vols col·laborar en aquest projecte?

Cada aportació compta. Gràcies a tu podem aconseguir que molts nens i joves gaudeixin de l’escola com a espai privilegiat de diàleg, trobades i confiança.

Aquest any, afegeix a la cistella de la compra un d’aquests productes solidaris dissenyats per Javier Aramburu i participa en la realització dels projectes educatius que la Fundación SM desenvolupa en nou països d’Iberoamèrica. Aquest any, #RegalaEducació amb #12Mesos12Projectes.