La lectura és un dels grans descobriments de l’etapa infantil. Nosaltres podem participar en aquest procés tan complex com apassionant i ajudar-los a mantenir la il·lusió mentre aprenen. Per a un nen ser capaç de llegir només és una fita que marca el començament d’un llarg recorregut que durarà tota la vida. Un viatge meravellós en el qual hem de ser el seu guia.

Aprendre amb contes no és cap conte

Quins avantatges té fer servir els contes i la poesia per aprendre?

  • Afavoreix la capacitat de diferenciació auditiva de les lletres i l’associació de cada so amb la seva representació gràfica. És el que s’anomena consciència fonològica, requisit clau, segons la neurociència, per a un aprenentatge adequat de la lectoescriptura.
  • Desperta la curiositat i la motivació. Sense motivació no hi ha emoció i, sense emoció, no hi ha aprenentatge.
  • Potencia el desenvolupament creatiu i la imaginació.
  • Desperta el gust i l’interès per la lectura.
  • Els personatges, que tenen forma de lletres, n’afavoreixen la diferenciació visual.
  • Amplia el vocabulari i a consciència lèxica.

Lletres, jocs i fantasia

Un conte per a cada lletra és un d’aquells llibres que no s’obliden. Recull 25 relats, un per cada lletra de l’abecedari que cobra vida com a protagonista, ideats perquè els nens que estan aprenent a llegir i a escriure distingeixin les grafies i sons de cadascuna fàcilment. Per tant, un títol ideal per llegir en família, no només pel seu valor per a l’aprenentatge sinó també per reforçar els llaços afectius.

Junts podeu crear una rutina lectora en un ambient còmode i relaxat, i provar a incloure senzilles activitats durant i després de la lectura de cada història. Aquí tens diversos exemples per jugar:

Durant la lectura: 1) A partir de les il·lustracions, descobrir quines paraules contenen la lletra protagonista; 2) Exagerar el so de la lletra; 3) Repassar la seva forma o grafia; 4) Fer un gest (xiular, picar de mans, saltar …) cada vegada que apareix la lletra treballada en el conte; 5) Llegir dues vegades un fragment amb variacions perquè descobreixi la diferència.

Després de la lectura per refermar el so i la forma de cada lletra: 1) Utilitzar els sentits mitjançant el joc parlant un temps només amb aquesta lletra, modelant en plastilina, retallant cartolina, pintant a terra amb guix i recorrent-la, escrivint a l’aire amb els ulls tancats,…; 2) Representar la història com una breu obra de teatre a la sala de casa; 3) Fabricar una caixa de lletres que inclogui paraules amb les lletres de cada conte, prenent com a referència llocs, animals, joguines, noms de familiars, etc .; 5) Escriure entre tots un nou conte o poema.

Sigui quina sigui la vostra dinàmica, que sigui breu per no cansar.

Narració, joc i fantasia per conquerir la llengua! A gaudir junts!